محل تبلیغات شما


نگاهى به آموزه‏هاى تربیتى در زندگى حضرت خدیجه علیهاالسلام

سن پیامبر (ص) و خدیجه (س) در هنگام ازدواج

درباره سن رسول خدا(ص)در هنگام ازدواج عموماگفته‏اند:آنحضرت در آن هنگام بیست و پنج‏سال از عمرشریفش گذشته بود.ولى درباره سن خدیجه علیها السلام اختلافى در روایات‏دیده مى‏شود كه مشهور در آنها نیز آن است كه خدیجه در آن‏هنگام چهل سال داشت.و در برابر این قول مشهور اقوال دیگرى نیز هست مانند قول‏25 سال و 28 سال و 30 سال و 35 و 45 سال. (1) و از برخى نقل‏شده كه قول نخست را ترجیح داده‏اند ولى دلیلى براى آن ذكرنكرده است(2) ،و شاید توجیه دیگرى را كه برخى از نویسندگان‏كرده‏اند بتواند دلیل و یا تاییدى بر این قول و یا قول‏هاى دوم وسوم نیز باشد كه گفته‏اند:.با توجه به فرزندانى كه خدیجه بدنیا آورده مى‏توان‏احتمال داد كه سن خدیجه كمتر از چهل سال بوده و تاریخ‏نگاران عرب رقم‏چهل‏»را بدلیل آنكه رقم كاملى است‏انتخاب كرده‏اند (3) .نگارنده گوید:تایید دیگر این گفتار نیز حمل فاطمه‏سلام الله علیها و ولادت آن بانوى محترمه در سال پنجم بعثت‏مى‏باشد كه انشاء الله در جاى خود بطور تفصیل روى آن بحث‏خواهد شد و اكنون بطور اجمال بیان گردید،كه چون طبق‏روایات معتبر محدثین شیعه رضوان الله علیهم فاطمه علیها السلام‏مولود اسلام بوده و در سال پنجم بعثت رسول خدا(ص)بدنیا آمده‏موجب ایراد برخى از برادران اهل سنت كه ولادت آن بانوى‏عالمیان را پنج‏سال قبل از بعثت دانسته‏اند قرار گرفته،و موجب‏استبعاد آنان شده چون روى روایات شیعه و قول مشهور درباره‏سن حضرت خدیجه در وقت ازدواج با رسول خدا(ص)لازم آیدكه خدیجه در سن 60 سالگى به فاطمه علیها السلام حامله شده‏باشد،و این مطلب روى جریان طبیعى و عادى بعید است،كه‏البته این استبعاد پاسخهاى دیگرى هم دارد و یكى از آنها همین‏است كه شنیدید و بقیه را هم انشاء الله تعالى در جاى خود ذكر خواهیم كرد.و بهر صورت مشهور همان است كه خدیجه در آن‏هنگام چهل ساله بوده ولى قول به اینكه بیست و هشت‏ساله بوده‏نیز خالى از قوت نیست چنانچه در چند حدیث آمده است، (4) و الله‏اعلم.این را هم بد نیست‏بدانید كه:برخى عقیده دارند خدیجه سلام الله علیها در هنگام ازدواج بارسول خدا(ص)باكره بوده و قبلا شوهرى نكرده بود،و در این‏باره به حدیثى كه ابن شهر آشوب در مناقب روایت كرده تمسك‏جسته‏اند كه مى‏گوید:.و روى احمد البلاذرى و ابو القاسم الكوفى فی‏كتابیهما و المرتضى فى الشافی،و ابو جعفر فى التلخیص:ان النبى-صلى الله علیه و آله-تزوج بها و كانت‏عذراء.».یؤكد ذلك ما ذكر فی كتابى الانوار و البدع:ان رقیه‏و زینب كانتا ابنتى هاله اخت‏خدیجه‏». (5) یعنى-احمد بلاذرى و ابو القاسم كوفى در كتابهاى خود وسید مرتضى در كتاب شافى و شیخ ابو جعفر طوسى در كتاب‏تلخیص روایت كرده‏اند كه هنگامى كه رسول خدا(ص)با36 خدیجه ازدواج كرد آن بانوى محترمه باكره بود،و تایید این گفتارمطلب دیگرى است كه در كتابهاى الانوار و البدع روایت‏شده‏كه رقیه و زینب دختران‏هاله‏»خواهر خدیجه بوده‏اند نه خودخدیجه.و نیز به گفتار صاحب كتاب الاستغاثه استشهاد كرده‏اند كه‏گوید:.همه كسانى كه اخبار نقل كرده و روایات ازآنها بجاى مانده از شیعه و اهل سنت اجماع دارند كه‏مردى از اشراف قریش و رؤساى آنها نمانده بود كه به‏خواستگارى خدیجه نرود و در صدد آن برنیاید.وخدیجه همه آنها را بازگردانده و یا پاسخ رد به آنها دادو چون رسول خدا(ص)او را بهمسرى خویش درآوردن قریش بر او خشم كرده و از او كناره‏گیرى كردندو به او گفتند:بزرگان و اشراف قریش از توخواستگارى كردند و بهمسرى هیچیك از آنها درنیامدى و بهمسرى محمد،یتیم ابوطالب كه مرد فقیرى‏است و مالى ندارد درآمدى؟و با اینحال چگونه اهل‏فهم مى‏توانند بپذیرند كه خدیجه بهمسرى مردى‏اعرابى از بنى تمیم درآمده و بزرگان قریش را نپذیرفته‏باشد؟.و این مطلبى است كه مردم صاحب نظر آنرا نمى‏پذیرند.» (6) .و بدنبال آن این بحث عنوان شده كه آیا رقیه و ام كلثوم كه‏بهمسرى عثمان درآمدند و هم چنین زینب كه همسر ابو العاص‏بن ربیع گردید دختران صلبى و واقعى رسول خدا(ص)بودند و یاربیبه آنحضرت بوده‏اند. (7) .ولى بنظر نگارنده روایت ابن شهر آشوب با توجه به اینكه‏مى‏تواند معناى دیگرى داشته باشد كه نمونه‏اش درباره برخى ازبزرگ ن عالم نیز وارد شده و اكنون جاى توضیح و بحث‏بیشتردر آن باره نیست نمى‏تواند در برابر آن شهرت بسیارى كه درباره‏ازدواج خدیجه قبل از مفتخر شدن بهمسرى رسول خدا با دو شوهرخود بود،مقاومت كند.و چنانچه علامه شوشترى در قاموس الرجال گوید:اصل این‏نسبت نیز مورد تردید است و ابو القاسم كوفى نیز مردفاسد المذهب و بى‏عقلى بوده و سید و شیخ رحمهما الله تعالى نیزاحتمالا قول همان ابو القاسم كوفى را نقل كرده‏اند نه اینكه‏مختار خودشان بوده. (8) .و هم چنین استبعادى كه در گفتار صاحب كتاب الاستغاثه بود نیروى برابرى با آن شهرت را ندارد.
1 و 2-الصحیح من السیره ج 1 ص 126.

3-تاریخ تحلیلى اسلام ج 1 ص 31-32.
4-مناقب آل ابیطالب-ط قم-ج 1 ص 159.
5-بحار الانوار ج 16 ص 10 و ص 12.
6-الاستغاثه ج 1 ص 70.
7-قاموس الرجال ج 10 ص 431.
8-الصحیح من السیره ج 1 ص 122-


نگاهى به آموزه‏هاى تربیتى در زندگى حضرت خدیجه علیهاالسلام

خلق ایستاده کو به کو چشم انتظار روی او تا پرده از روی نکو گیرد نگار نازنین

چرا اربعین برای ما روز ویژه ای است؟

جایگاه اربعین امام حسین علیه السلام

كه ,ص ,خدیجه ,سال ,نیز ,خدا ,خدا ص ,رسول خدا ,ج 1 ,1 ص ,ابو القاسم

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

چهارصفه cedmetabdo daycreakenis ternnichegood leletmede کیمیا آلبوم محمد حسن اسایش-درمیهن بلاگ ivsalarward کار و تجارت | تبلیغات و بازاریابی | نیازمندی های اینترنتی دریافت کارت بازرگانی