محل تبلیغات شما
(**شناختی مختصر از خدیجه(س)**)
خدیجه (سلام الله علیها) در قرآن


در این قسمت به آیاتی از قرآن پرداخته می شود كه از نگاه احادیث و مفسران در باره حضرت نازل شده و یا درارتباط با ایشان می باشند .
خدیجه پاك و برگزیده.

و اذ قالت الملائكه یا مریم ان الله اصطفیك و طهرك و اصطفیك علی نساء العالمین
آنسان كه ملائكه گفتند : ای مریم خداوند شما را پاك گردانید و برگزید و نیز بر تمام ن جهان هستی برتری داد سوره آل عمران آیه 42


مخاطب قرآن در این برتری كمال و پاكی حضرت مریم صلوات الله علیها می باشد لكن با توجه به اینكه مفسرانی چون قرطبی طبرسی ابن كثیر و آلوسی بغدادی در ذیل تفسیر این آیه با استناد به كلامی از رسول الله صلی الله علیه و آله كه فرمودند : فضلت خدیجه علی نساء امتی كما فضلت مریم علی نساء العالمین یعنی خدیجه بر ن امتم برتری یافت همانگونه كه مریم بر ن جهان برتری داشت و نیز در كلام دیگری كه حضرت علی علیه السلام فرمودند كه از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم كه می فرمودند : خیر نسائها مریم بنت عمران و خدیجه بنت خویلد (تفسیر ابن كثیر ج 1 ص 323 ) یعنی بهترین ن مریم دختر عمران و خدیجه دختر خویلد هستند گویای این واقعیت است كه مصداق دیگر این آیه حضرت خدیجه صلوات الله علیها نیز می باشند
بر استواری این ادعا احادیثی است كه مفسران در ذیل تفسیر این آیه گزارش كرده اند و در آنها نام مبارك این بانوی كم نظیر جهان هستی بیان شده است چنانچه قرطبی می نویسد : ظاهر قرآن و احادیث اقتضا می كند كه حضرت مریم از تمام ن برتر و پس از آن فاطمه و سپس خدیجه و بعد آسیه باشد تفسیر جامع الاحكام ج 4 ص 59 این سخن مفهوم كلامی است كه از رسول الله علیه و آله گزارش شده است بنگرید خدیجه در سنت را
امید آنكه با انس و ارتباط و توسل به حضرت خدیجه صلوات الله علیها این واقعیت در باور ما مسلمانان جای گیرد.


نقش حضرت خدیجه در بی نیازی رسول الله از نظر مالی و.

ووجدك عائلا" فاغنی

و تو را فقیر الی الله یافت و سپس بی نیاز كرد سوره ضحی آیه 8

درتفسیر فرات كوفی با استناد به كلامی از ابن عباس خدیجه را عامل غنای رسول الله دانسته است .عن ابن عباس رضی الله عنه : ووجدك ضالا" عن النبوه "فهدی" الی النبوه "ووجدك عائلا" فاغنی" بخدیجه.تفسیر فرات كوفی حدیث 730

اگرچه برخی از مفسران (زمخشری در كشاف ج 4/768 و علامه طباطبائی در المیزان ج 20/311 ) بی نیازی را اقتصادی دانسته اند لكن كلی بودن آیه و كلام امام رضا (ع) (در تفسیر صافی ج 4/342 و كنز الدقایق ج 14/321) كه فرمودند : خداوند با مستجاب نمودن دعای حضرت ایشان را بی نیاز نمودند .می توان خدیجه (س) را عاملی بشری انسانی و مادی برای فراهم نمودن بستربی نیاز معنوی و مادی حضرت دانست .

و بر استواری این نتیجه كلام قرطبی است در تفسیر این آیه كه می نویسد:شما را بواسطه خدیجه رضی الله عنها بی نیاز نمود.(تفسیر الجامع الاحكام ج 20/72)


(**شناختی مختصر از خدیجه(س)**)

خلق ایستاده کو به کو چشم انتظار روی او تا پرده از روی نکو گیرد نگار نازنین

چرا اربعین برای ما روز ویژه ای است؟

جایگاه اربعین امام حسین علیه السلام

الله ,خدیجه ,كه ,حضرت ,تفسیر ,مریم ,رسول الله ,الله علیها ,این آیه ,از رسول ,صلوات الله ,ووجدك عائلا فاغنی ,حضرت خدیجه صلوات

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

cakutito moypratzover گفتمان جهانی مهدویت * یه آبان ماهی معمولی * vingcompmaglio فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ Mary's page گل برگ کبود... ایران میوزیک با متد 2019 Alex's info