محل تبلیغات شما

روزه و پرورش وجدان

بهار قرآن - ویژه نامه حلول ماه مبارک رمضان 1397 کانون گفتگوی قرانی

در نهاد انسان نیرویی آسمانی و قوّه‎ای ملكوتی است كه او را به كارهای نیك تشویق كرده و از كارهای زشت باز می‎دارد.

همه این نیرو را در اعماق باطن خود می‌یابند و پیروی از آن را كمال و فضیلت می‎دانند و تنها از كسانی می‎توان انتظار و توقّع امانت‎داری، صداقت و عدالت داشت و به خیر و نیكی آنان دل بست كه این نیرو در آنان زنده و بیدار است و این نور در نهاد هركس به خاموشی گرایید، دیگر نباید از او انتظار عدالت، فضیلت، شرف و آدمیّت داشت.
در اصطلاح علمای اخلاق به این نیرو وجدان» می‎گویند. حقیقت این نیرو هرچه باشد و اسمش وجدان» باشد یا ضمیر» یا قلب»، تفاوت نمی‎كند. چنین نیرویی در بشر وجود دارد كه با انجام كار نیك، شاد و خوشحال می‎شود (مانند كسی‌ كه از عهده تكلیف و مسئولیّت بزرگی بیرون آمده باشد كه در این صورت، احساس راحتی و آسایش قلبی می‎نماید) و هرگاه كار بد و عمل زشت و گناهی از انسان سر زند، این نیرو او را توبیخ و سرزنش می‎كند، و او را از كرده خود پشیمان ساخته و بسا كه آثار ندامت و كراهت در چهرة گرفتة او خوانده می‎شود و در ضمیر، احساس ندامت كرده و می‎گوید: كاش این كار را نكرده بودم! و.
ندای وجدان و صدای ضمیر، همواره به او نهیب می‎زند و او را می‎ترساند و از او می‎خواهد تا نقطه‌ضعف‎ها را برطرف كند، و شكستگی و خسارت حاصل از گناه را جبران نماید.
قرآن مجید چنین حالت وجدانی را نفس لوّامه»[1] نامیده است.
بارها افرادی را دیده‎ایم كه تحت‌تأثیر این ندای وجدان و برای خلاصی از تألّمات روحی، صفحه زندگی آنها ـ ‎كه از جرم، خیانت، گناه، ستم و فساد سیاه شده بود‎ ـ عوض شده و در فصل دیگری از زندگی به‌صورت انسانی پاك و خیرخواه، نوع‌پرور، خداپرست و باشرافت ظاهر گردیدند.
پیروی از این نیروی خداداد و ذاتی و به‌كاربستن آن، باعث رشد و ترقّی آن می‎شود؛ چنانچه بی‎اعتنایی و اهمال و سستی نسبت به آن، سبب ضعف و فنای آن می‎گردد؛ و ازاین‌رو وقتی برای اوّلین‌بار، انسان با وجدان خویش مخالفت نماید، سخت ناراحت و نادم است و در آتش عذاب روحی می‎سوزد و اگر آن مخالفت را دنبال كند، وجدان او به‌تدریج تاریك می‎شود؛ تا حدّی‌ كه از آن كار زشت و ناپسند،


هیچ‌گونه عكس‌العملی در نهاد خویش نمی‎یابد و مصداق:
﴿خَتَمَ اللّٰهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ﴾؛[2]

خداوند بر دل‌های آنان، و بر شنوایی ایشان مُهر نهاده؛ و بر دیدگانشان پرده‎ای است».
می‎گردد.
یكی از اهداف و برنامه‎های دینی این است كه وجدان بشر همیشه زنده بماند و از ضعف و سستی آن جلوگیری شود.
نماز، حج، دعا، اذكار، مواعظ، نصایح، تلاوت قرآن و سایر احكام تربیتی اسلام و به‌طوركلّی، اطاعت از تمام اوامر و نواهی شرع، این نیرو را رشد می‎دهد و وجدان عالی‎تر و نیرومندتری به نام وجدان دینی و شعور به مسئولیّت» می‎سازد.
این وجدان، مظهری از خوف و ترس از خدا و خشیة‌الله است.
این وجدان دینی است كه هنگام وسوسه‎های شیطانی و اندیشه‎های اهریمنی به كمك مردم پرهیزكار برمی‎خیزد و آنان را از خطر سقوط در پرتگاه گناه نجات می‎دهد:
﴿إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُّبْصِرُونَ﴾؛[3]



درحقیقت، كسانی كه [از خدا] پروا دارند، چون وسوسه‎ای از جانب شیطان به ایشان رسد [خدا را] به یاد آورند و به‌ناگاه بینا شوند».
این وجدان ایمانی و مذهبی، گناه را مانند سنگ بزرگی ـ ‎كه بیم فرودآمدن آن بر سر شخص وجود دارد ـ خطرناك و مهیب جلوه می‎دهد:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ صَخْرَةٌ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ».[4]

یكی از فواید تربیتی روزه پرورش وجدان» است. روزه ازجمله عباداتی است كه با خلوص و پاكی نیّت و پیروی از وجدان دینی انجام می‎شود و ریاكاری و اَغراض باطل در آن كمتر وارد می‌گردد؛ زیرا روزه، صبر و امساك از مفطرات و خویشتن‎داری است و كسی كه نیّت پاك، شوق به اطاعت فرمان خدا و پاسخ به ندای وجدان نداشته باشد، امساك و خویشتن‎داری نیز ننموده و در خلوت از خوردن و آشامیدن پرهیز نخواهد كرد؛ چرا كه می‎تواند در حضور مردم از خوردن غذا خودداری كند، و به‌طور محرمانه روزه خود را افطار كند.
پس بی‎تردید كسی كه در حضور و غیاب مردم امساك دارد و روزه است، دارای نیّت قربت و اخلاص است و اطاعتش، واقعی و حقیقی است و این است معنای فرمایش امیرالمؤمنین(ع):


وَالصِّیَامُ ابْتِلَاءٌ لِإِخْلَاصِ الْخَلْقِ».[5]

این روزه‌دار یقیناً دارای وجدان رشدیافتة دینی است و حتماً روزه او سبب رشد بیشتر وجدان و شعور او به مسئولیّت می‎شود.
پس ای برادر ایمانی و ای حبیب ! اگر خواهان رشد وجدان و بیداری ضمیر هستی، روزه بگیر و آن را كه یكی از اركان اسلام است، كوچك مشمار؛ كه در حدیث آمده است:
بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ: عَلَى الصَّلَاةِ، وَاَّكَاةِ، وَالحَجِّ، وَالصَّوْمِ‎، وَالْوِلَایَةِ»؛[6]

اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زكات، حج، روزه و ولایت».



[1]. قیامة، 2.

[2]. بقره، 7.

[3]. اعراف، 201.

[4]. طوسی، الامالی، ص527؛ طبرسی، مکارم‌الاخلاق، ص460؛ مجلسی، بحارالانوار، ج74، ص77. همانا مؤمن گناهش را همانند سنگ و صخره‌ای می‌بیند که ترس از آن دارد که بر روی او فرود آید».

[5]. نهج‌البلاغه، حکمت 252 (ج4، ص55). روزه امتحانی است برای (بخشش) اخلاص خلق».

[6]. ابن ابی‌جمهور احسائی، عوالی‌اللئالی، ج3، ص64، 132؛ فیض کاشانی، المحجة‌البیضاء، ج2، ص122؛ همو، الوافی، ج4، ص87 ـ 88 (باب 6، حدود الایمان والاسلام و دعائمهما).

خلق ایستاده کو به کو چشم انتظار روی او تا پرده از روی نکو گیرد نگار نازنین

چرا اربعین برای ما روز ویژه ای است؟

جایگاه اربعین امام حسین علیه السلام

كه ,وجدان ,روزه ,نیرو ,ـ ,دینی ,است و ,این نیرو ,او را ,وجدان و ,است كه

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

schoolnovoroots سایت خرید پروژه های کامل معماری ایرانی مسیر معوج ......... cleanmorromar آموزش قواعد عربی دبیرستان Aria cactus David's site granoselpros ثبت انواع شرکت حافظه، رمزگذاری اطلاعات